CEMEX Polska
  • Produkty i usługi
    • Produkty
      • Cement
      • Beton
      • Kruszywa
      • Chemia budowlana
    • Usługi
      • Drogi betonowe
      • Spoiwo i mączka
      • Domieszki
      • Posadzki
    • Pozostałe
      • Doradztwo techniczne
      • Transport
      • Znajdź swoją lokalizację
      • Standardy współpracy
      • Kalkulator betonu
  • Nasze lokalizacje
  • Zapytaj o wycenę
  • CEMEX Go
    • CEMEX Go
    • Centrum szkoleniowe
      • Pierwsze kroki
      • Zarządzanie użytkownikami
      • Lista miejsc dostaw
      • Warunki handlowe
      • Faktury
      • Zamówienia
      • FAQ
      • Śledzenie dostaw
  • Działamy odpowiedzialnie
    • Nasza strategia
    • Nasi interesariusze
      • Dialog z interesariuszami
      • Nasi pracownicy
      • Nasi sąsiedzi
      • Nasi klienci
      • Nasi dostawcy
    • Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia
      • Bezpieczeństwo pracy kierowców
      • Bezpieczeństwo rowerzystów
      • Bezpieczeństwo pieszych
      • LEGACY - szkolenia
      • Bezpieczeństwo załadunku i rozładunku
      • Zarządzanie i współpraca z podwykonawcami
      • Przywództwo w obszarze BHP
      • Zasady Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia
    • Zaangażowanie społeczne
      • Wolontariat
      • Fundacja CEMEX
      • Konkurs grantowy
    • Nasz wpływ na środowisko
      • Zarządzanie wpływem na środowisko
      • Gospodarka o Obiegu Zamkniętym
      • Bioróżnorodność
      • Edukacja ekologiczna
      • Ścieżki edukacyjne
    • Zrównoważone budownictwo
    • Nasze raporty
  • Media
    • Informacje prasowe
    • Raporty
  • Kariera
    • Kogo szukamy
    • Jak się pracuje w CEMEX
    • Rozwój
      • E-szkolenia
      • Program szkoleń wewnętrznych
      • CEMEX University
      • Zarządzanie różnorodnością
      • CEMEX Alumni
    • Dla studentów i absolwentów
      • Program stażowy
      • Program praktyk letnich
      • Współpraca z uczelniami
      • Pogram stażowy CEMEX ASPIRE
  • O Nas
    • CEMEX w Polsce
    • CEMEX na świecie
    • Nasze wartości
    • Nasza wizja
    • Obiekty referencyjne
      • Elektrownia Bełchatów Nowy blok energetyczny, Bełchatów
      • Baza Lotniska Wojskowego, Łask
      • Elektrownia wiatrowa w Lubartowie
      • Zajezdnia tramwajowa w Poznaniu
      • Autostrada A2, Konin-Stryków i Koło-Emilia
      • Autostrada A1, odcinek Stryków-Tuszyn
      • Terminal LNG w Świnoujściu
      • Baltic Molo Park
      • Oczyszczalnia Ścieków Czajka w Warszawie
      • Hotel Narvil & SPA w Serocku
      • Muzeum Lotnictwa w Krakowie
      • Farma Wiatrowa w Wartkowie
      • Stadion PGE Arena w Gdańsku
      • CKK Jordanki
      • Elektrownia Turów
      • Bulwary Dunikowskiego we Wrocławiu
      • Tunel pod martwą Wisłą
      • Fly Spot w Warszawie
      • Filharmonia w Białymstoku
    • Współpraca z dostawcami
      • Ogłoszenia o przetargach
      • Sprzedaż środków trwałych
      • Relacje z dostawcami
  • Kontakt
    • Formularz kontaktowy
    • Zapytaj o wycenę
    • Zadzwoń
  • Produkty i usługi
    • Produkty
      • Cement
      • Beton
      • Kruszywa
      • Chemia budowlana
    • Usługi
      • Drogi betonowe
      • Spoiwo i mączka
      • Domieszki
      • Posadzki
    • Pozostałe
      • Doradztwo techniczne
      • Transport
      • Znajdź swoją lokalizację
      • Standardy współpracy
      • Kalkulator betonu
    Kalkulator betonu Kalkulator betonu
  • Nasze lokalizacje
  • Zapytaj o wycenę
  • CEMEX Go
    • CEMEX Go
    • Centrum szkoleniowe
      • Pierwsze kroki
      • Zarządzanie użytkownikami
      • Lista miejsc dostaw
      • Warunki handlowe
      • Faktury
      • Zamówienia
      • FAQ
      • Śledzenie dostaw
  • Działamy odpowiedzialnie
    • Nasza strategia
    • Nasi interesariusze
      • Dialog z interesariuszami
      • Nasi pracownicy
      • Nasi sąsiedzi
      • Nasi klienci
      • Nasi dostawcy
    • Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia
      • Bezpieczeństwo pracy kierowców
      • Bezpieczeństwo rowerzystów
      • Bezpieczeństwo pieszych
      • LEGACY - szkolenia
      • Bezpieczeństwo załadunku i rozładunku
      • Zarządzanie i współpraca z podwykonawcami
      • Przywództwo w obszarze BHP
      • Zasady Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia
    • Zaangażowanie społeczne
      • Wolontariat
      • Fundacja CEMEX
      • Konkurs grantowy
    • Nasz wpływ na środowisko
      • Zarządzanie wpływem na środowisko
      • Gospodarka o Obiegu Zamkniętym
      • Bioróżnorodność
      • Edukacja ekologiczna
      • Ścieżki edukacyjne
    • Zrównoważone budownictwo
    • Nasze raporty
    Nasz raport Nasz raport
  • Media
    • Informacje prasowe
    • Raporty
    Informacje prasowe Informacje prasowe
  • Kariera
    • Kogo szukamy
    • Jak się pracuje w CEMEX
    • Rozwój
      • E-szkolenia
      • Program szkoleń wewnętrznych
      • CEMEX University
      • Zarządzanie różnorodnością
      • CEMEX Alumni
    • Dla studentów i absolwentów
      • Program stażowy
      • Program praktyk letnich
      • Współpraca z uczelniami
      • Pogram stażowy CEMEX ASPIRE
    Oferty pracy Oferty pracy
  • O Nas
    • CEMEX w Polsce
    • CEMEX na świecie
    • Nasze wartości
    • Nasza wizja
    • Obiekty referencyjne
      • Elektrownia Bełchatów Nowy blok energetyczny, Bełchatów
      • Baza Lotniska Wojskowego, Łask
      • Elektrownia wiatrowa w Lubartowie
      • Zajezdnia tramwajowa w Poznaniu
      • Autostrada A2, Konin-Stryków i Koło-Emilia
      • Autostrada A1, odcinek Stryków-Tuszyn
      • Terminal LNG w Świnoujściu
      • Baltic Molo Park
      • Oczyszczalnia Ścieków Czajka w Warszawie
      • Hotel Narvil & SPA w Serocku
      • Muzeum Lotnictwa w Krakowie
      • Farma Wiatrowa w Wartkowie
      • Stadion PGE Arena w Gdańsku
      • CKK Jordanki
      • Elektrownia Turów
      • Bulwary Dunikowskiego we Wrocławiu
      • Tunel pod martwą Wisłą
      • Fly Spot w Warszawie
      • Filharmonia w Białymstoku
    • Współpraca z dostawcami
      • Ogłoszenia o przetargach
      • Sprzedaż środków trwałych
      • Relacje z dostawcami
    Nasze lokalizacje Nasze lokalizacje
  • Kontakt
    • Formularz kontaktowy
    • Zapytaj o wycenę
    • Zadzwoń
    Zapytaj o wycenę Zapytaj o wycenę
Informacje prasowe

Szczegóły prasowe

Informacje prasowe 2019
Informacje prasowe 2018
Informacje prasowe 2017
Informacje prasowe 2016
Informacje prasowe 2015
Informacje prasowe 2014
Informacje prasowe 2013
Informacje prasowe 2012
Informacje prasowe 2011
Informacje prasowe 2010
Informacje prasowe 2009
Informacje prasowe 2008
  • CEMEX Polska
  • Media
  • Informacje prasowe
  • Drogi betonowe – nawierzchnie na pokolenia
angle-left Drogi betonowe – nawierzchnie na pokolenia

Drogi betonowe – nawierzchnie na pokolenia

16 maja, 2013
Brak kolein i deformacji, odporność na zmienne czynniki atmosferyczne, odporność na bardzo wysokie obciążenia osi i trwałość minimum 30 lat, to główne zalety dróg betonowych.
drogi-betonowe-160px.jpg

Wiemy jak wyglądają polskie drogi lokalne. Często wymagają one pierwszych napraw już po 6-8 latach, gdyż powstałe odkształcenia i dziury w nawierzchni asfaltowej powodują większą wypadkowość. Hamulcem w budowie nowych dróg asfaltowych przez gminy jest dodatkowo duży wzrost cen asfaltu, spowodowany kosztem ropy i wahaniami kursu walutowego. Wszystkie te czynniki przemawiają za zmianą nastawienia do sposobu budowy dróg w naszym kraju.

Dla porównania żywotność drogi betonowej sięga 30-40, a często nawet 80 lat, z czego przez pierwsze 15 lat nie wymaga zabiegów remontowych. Drogi betonowe charakteryzują się dużą odpornością na zmienne czynniki atmosferyczne, wysokie temperatury, a brak kolein zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy. Koszt budowy jest porównywalny lub niższy w porównaniu do kosztu budowy jezdni asfaltowej. Koszt budowy drogi betonowej jest także mniej narażony na zmienność cen z uwagi na dostęp do lokalnych surowców.

Bezpieczeństwo jazdy oraz oszczędność zużycia paliwa oraz energii

Główne przewagi nawierzchni betonowej w zakresie bezpieczeństwa ruchu to jasna, dobrze widoczna powierzchnia, zapewniająca lepsza widoczność, szczególnie w nocy spowodowane lepszym odbiciem światła, znacznie krótsza droga hamowania oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy ze względu na brak kolein.

Różnica w zużyciu paliwa potrzebnego na pokonanie identycznej długości odcinka nawierzchni betonowej i asfaltowej spowodowana jest różnicą w sztywności obu rodzajów nawierzchni. Oszczędność w zużyciu paliwa dla pojazdów ciężkich wynika z korzystniejszego rozkładu ciężaru samochodów ciężarowych na nawierzchniach betonowych niż ma to miejsce na nawierzchni asfaltowej. Badania przeprowadzone m.in. przez kanadyjski National Research Council, na bazie różnych nawierzchni dróg i różnych rodzajów pojazdów o różnych porach roku wykazały, że zużycie paliwa na drodze betonowej było niższe niż na drodze bitumicznej o średnio 2,35%.
Jasne nawierzchnie betonowe odbijają do 50 procent światła więcej niż asfalt. Niskie albedo, charakterystyczne dla asfaltu, odpowiada za znacznie większą absorpcję ciepła i przyczynia się do ponadnormatywnego zwiększenia temperatury w miastach i prowadzi np. do zwiększonego zużycia energii przez systemy klimatyzacji. Beton zaś działa odwrotnie i dlatego jest preferowany przez wiele społeczności lokalnych.

W trosce o środowisko naturalne

Beton jest materiałem budowlanym o dużym potencjale recyklingowym. Gruz betonowy jest cennym surowcem budowlanym, pozwala on na ograniczenie wykorzystania naturalnych zasobów, ominięcie kosztów związanych z jego transportem i składowaniem a kruszywo z betonu stosowane jest również do rekultywacji zdegradowanych terenów, tworzenie warstwy ochronnej w składowiskach odpadów komunalnych i przemysłowych oraz budowy wałów przeciwpowodziowych.

Dwie metody technologii nawierzchni betonowej

Wyróżniamy dwie metody technologii nawierzchni betonowej: lany i wałowany. Beton lany charakteryzuje się długą historią niezawodności i stosowania na drogach od ponad 100 lat, brakiem ograniczeń co do kategorii ruchu oraz nieco dłuższym procesem budowy i 10-dniowym terminem utrwalania przed udostępnieniem do ruchu. Beton wałowany, bardzo popularny m.in. w Stanach Zjednoczonych, to technologia sprawdzona od lat siedemdziesiątych XX wieku, przede wszystkim na drogach lokalnych. Niższy koszt i szybszy proces budowy dzięki zastosowaniu rozściełaczy asfaltowych, dostępnych w każdej części naszego kraju oraz możliwość oddania drogi do ruchu już po dwóch dniach, sprawdza się wszędzie tam gdzie liczy się trwałość konstrukcji i szybki czas budowy. Do głównych zalet tej metody należy ogromny przyrost wczesnej wytrzymałości betonu, co przekłada się na zdolność przenoszenia większego ładunku od razu po ułożeniu nawierzchni oraz bardzo łatwe wbudowanie materiału, przy użyciu rozściełacza asfaltowego, z szybkością od 60 do 120 metrów drogi na godzinę.

CEMEX Polska dostawcą betonu towarowego

CEMEX Polska, działający w branży budowlanej od 2005 roku dostarcza usługi oraz materiały budowlane. Firma stale doskonali procesy produkcji, wprowadza innowacyjne rozwiązania budowlane i promuje nowe technologie wykorzystywane przy budowie dróg. 23 kwietnia tego roku, w gminie Zaklików w województwie podkarpackim miał miejsce pilotażowy projekt budowy drogi w technologii betonu wałowanego (RCC) , na którą beton dostarczała firma CEMEX Polska. Była to pierwsza tego typu inwestycja w regionie i jedna z niewielu powstałych dotychczas w Polsce. Budowa drogi dojazdowej do szkoły na ul. Sportowej o długości 70 metrów została przeprowadzona na zlecenie samorządu gminy Zaklików. Budowa drogi trwała 3 godziny.

share-alt
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
Visit the CEMEX ARG Website
ARG
Visit the CEMEX CHE Website
CHE
Visit the CEMEX COL Website
COL
Visit the CEMEX CRI Website
CRI
Visit the CEMEX CZE Website
CZE
Visit the CEMEX DEU Website
DEU
Visit the CEMEX DOM Website
DOM
Visit the CEMEX EGY Website
EGY
Visit the CEMEX ESP Website
ESP
Visit the CEMEX FIN Website
FIN
Visit the CEMEX FRA Website
FRA
Visit the CEMEX GBR Website
GBR
Visit the CEMEX HRV Website
HRV
Visit the CEMEX ISR Website
ISR
Visit the CEMEX LVA Website
LVA
Visit the CEMEX MEX Website
MEX
Visit the CEMEX NIC Website
NIC
Visit the CEMEX NOR Website
NOR
Visit the CEMEX PAN Website
PAN
Visit the CEMEX PER Website
PER
Visit the CEMEX PHI Website
PHI
Visit the CEMEX PRI Website
PRI
Visit the CEMEX RUS Website
RUS
Visit the CEMEX SWE Website
SWE
Visit the CEMEX UAE Website
UAE
Visit the CEMEX USA Website
USA
  • Mapa strony
  • Regulamin strony
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • © 2018 CEMEX S.A.B. de C.V. All rights reserved
  • CEMEX PL
Strona korzysta z cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zapoznaj się z Polityką Prywatności. Zaakceptuj cookies