Beton CEMEX na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa

Północna Obwodnica Krakowa będzie liczyła 12,327 km. Inwestycja zostanie zrealizowana w trzech etapach. Będący obecnie w budowie odcinek, na który materiały od października ubiegłego roku dostarcza CEMEX, będzie obejmował dwa tunele w miejscowościach Zielonki i Bosutów.
Do budowy tuneli wykonywanych w technologii podstropowej, zostanie wykorzystanych kilka rodzajów specjalnie zaprojektowanych przez CEMEX mieszanek betonowych. CEMEX dostarcza beton w różnych klasach wytrzymałości i o różnych parametrach trwałościowych. Na potrzeby wykonania stropów i ścian tuneli dostarczona zostanie specjalistyczna mieszanka betonowa o niskim śladzie węglowym przeznaczona do budowy masywnych elementów konstrukcji budowlanych. CEMEX dostarczy również mieszanki betonowe na nawierzchnie w tunelach, a na pozostałe obiekty także: betony zwykłe konstrukcyjne, beton mostowy oraz beton do wykonania pali typu CFA i TVB.
–Północna Obwodnica Krakowa to bardzo ważny projekt. Duże znaczenie dla powodzenia inwestycji ma jakość wykorzystywanych mieszanek betonowych. Z myślą o powstających tunelach, zespół technologów betonu z CEMEX zaprojektował specjalne mieszanki o najwyższych parametrach trwałościowych, jak również mieszanki o obniżonym śladzie węglowym dedykowane do wykonania stropów tuneli, o przekroju dochodzącym do 2 m – mówi Michał Grys, Dyrektor Pionu Materiały w CEMEX Polska. – Wszystkie mieszanki wykorzystywane podczas budowy charakteryzują się doskonałymi parametrami i zostały przygotowane z uwzględnieniem specyfiki inwestycji – dodaje.
Mieszanki betonowe, które trafią na budowę obwodnicy, powstaną w dwóch mobilnych wytwórniach betonu zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie Krakowa – w Bosutowie i Zielonkach.
O inwestycji
Północna Obwodnica Krakowa jest budowana przez konsorcjum firm: Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt A.S i Gülermak Sp. z o.o. oraz Mosty Łódź S.A. Zakres robót obejmuje m.in. budowę drogi ekspresowej S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice wraz z obiektami inżynierskimi, budowę 3 nowych węzłów i rozbudowę istniejącego węzła Modlnica oraz budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Zgodnie z umową wykonawczą pomiędzy GDDKiA (inwestorem) a ww. konsorcjum wykonawców cała inwestycja ma zostać zakończona w 2023 roku.
Inwestycja, która powstaje w ciągu drogi ekspresowej S52, połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie Krakowa (A4, DK 79, DK 94, S7). Ocenia się, że odciąży ona III obwodnicę miasta, co w perspektywie poprawi przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski. (źródło: www.gddkia.pl, www.s52-polnocnaobwodnicakrakowa.pl/ )
Ten ważny dla Krakowa projekt infrastrukturalny jest przykładem działań podjętych przez CEMEX w kierunku realizacji strategii klimatycznej CEMEX „Przyszłość w Działaniu”, której celem jest osiągnięcie 55% redukcji emisji CO2 do 2030 roku. CEMEX to pierwsza firma w branży, która ogłosiła swoje zobowiązanie dotyczące redukcji emisji CO2 o co najmniej 55 % w swojej działalności w Europie do 2030 r., zgodnie z zobowiązaniami Unii Europejskiej. Przed podjęciem tego zobowiązania CEMEX osiągnął już blisko 35% redukcji emisji do 2020 r.
O CEMEX Polska
CEMEX to globalna firma z branży materiałów budowlanych, która troszczy się o lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń, dzięki zrównoważonym produktom i rozwiązaniom. Poprzez nieustanne innowacje oraz szeroko zakrojone prace badawcze i rozwojowe, firma dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej. CEMEX to lider gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorze budowlanym, a dzięki wdrażaniu nowych technologii, jest również pionierem w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych i surowców wtórnych w procesach produkcyjnych. CEMEX oferuje cement, beton towarowy, kruszywa oraz rozwiązania urbanizacyjne na rozwijających się rynkach całego świata, a międzynarodowy zespół świadczy na rzecz klientów wysokiej jakości usługi, wykorzystując technologie cyfrowe. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej pod następującym linkiem: www.cemex.pl